Eka Ruola: "Jos Tepsi kutsuu paikalle, minä tulen"

HC TPS järjesti yhteistyökumppaneilleen sekä alueen muille kiinnostuneille yrityksille jälleen tiistaina 29.11.2016 Business Games -tapahtuman. Jokainen seminaaritapahtuma alkaa mielenkiintoisella keynote speakerin puheenvuorolla ja päättyy TPS:n peliin. Tiistaina 29.11. tapahtumassa puhujana oli Eka Ruola – Tepsin mies. Haastattelu tehtiin ennen Ruolan vierailua.

Eka Ruola, miksi ja mistä olet puhumassa TPS:n Business Gamesissä?

- Mies voi lähteä Turusta, mutta Turku ei koskaan lähde miehestä. Jos Tepsi kutsuu paikalle, minä tulen aina. Toisekseen, mun suurimpia intohimon kohteita ovat markkinointi ja markkinointiviestintä. Näiden kahden asian merkityksen kasvaminen on äärimmäisen tärkeää, kuten fiksut ihmiset Tepsissä tietävätkin.

Miksi sinua pitäisi tulla kuuntelemaan? 

- Mä yritän tuoda mahdollisimman mielenkiintoisen ja toivottavasti inspiroivan katsauksen siitä, mihin markkinointi ja markkinointiviestintä ovat menossa, ja mitä ne oikeasti ovat tulevaisuudessa. Markkinointi on kaikille yrityksille keskeisimpiä toimintoja kaupanteolle, joten sille kannattaa hetki antaa aikaa. Varsinkin, kun tarjolla on lisäksi tulikuuman kotijoukkueen tarjoama viihde, Ruola vinkkaa Tepsin hurjan vireen suuntaan.

Mainostoimisto Hasan & Partnersia luotsaava Ruola ei halua työuraltaan nostaa yksittäisiä töitään esiin. Lähihistoriasta moni muu kuitenkin muistaa parhaiten Valiolle tehdy mainosvideon, jossa esiintyy eräs rock-historian suurimmista ja kiehtovimmista hahmoista: Lemmy Kilmister. Mainos jäi Kilmisterin viimeiseksi mainosesiintymiseksi, mutta video tulee elämään ikuisesti.

Millainen äijä hän oli? 

- Lemmy on legendaarinen ihminen, joka ei kuole koskaan. Huikea hahmo ja persoona. Oli todella suuri kunnia päästä hänen kanssaan tekemään yhteistyötä.

- Ehkä eniten toivon, että yksittäisen työn sijaan mun olemassaolon oikeutus ammattilaisena on auttaa asiakkaitani kasvattaa liiketoimintaansa. Jos mut jostain muistetaan, toivon, että siitä, että tein herkeämättä töitä kelloa katsomatta asiakkkaiden bisneksen parantamisen eteen. Jos sinne tulee herkkupaloja joukkoon, niillä on ollut jokin tarkoitus sille, että yritys voi hyvin.

 

"Juuri nyt on se paikka, jolloin yrityksen täytyy laittaa hihat heilumaan. Nousukaudella pärjää se, joka on ensimmäisenä liikkeellä!"

Suomen suosituimpiin puhujiin kuuluva Ilkka Halava palasi yleisön toiveesta puhujavieraaksi HC TPS:n Business Gamesiin 31.1.2017. Halava on tulevaisuustutkija, yritysvalmentaja, sekä Prime Frontier Oy:n ja Future Works Oy:n toimitusjohtaja. Viimeisen neljän vuoden aikana hän on koulutuksissaan kohdannut yli 100 000 kuulijaa. Haastattelu toteutettiin ennen Halavan esitystä.

Olet ensimmäinen puhujavieras, joka kutsutaan yleisön toiveesta heti uudelleen. Miltä tuntuu palata HC TPS:n Business Gamesiin?

- On mukava kuulla, että edellinen kerta osui kuulijalla maaliin. Kyse on myös tästä aikakaudesta – Turun seudulla on paljon nälkäisiä kasvajia ja uudistujia. Silloin tarvitaan hyvää agendaa. Ja jos sitä oli tarjolla viimeksi, niin nyt on luvassa jopa vielä parempaa.

Aiheenasi on murrosajan supertyöyhteisö ja kymmenen rakennusohjetta. Voitko jo vähän paljastaa mitä on luvassa?

- Tällä kertaa haetaan sellaista reseptiä, jolla tulevan ajan työyhteisöjä kannattaa rakentaa. Kuten otsikko lupaa, tutustumme kymmeneen keskeiseen rakentamisen näkökulmaan – siihen, miten rakennetaan sellaisia työyhteisöjä, jotka ovat tänään valmiita huomisen haasteisiin.

Millaisilla tuntemuksilla tulet Turkuun?

- Tepsillä on menossa komea kausi. On hyvä tulla ajattelemaan mustavalkoisesti, kun kaukalossakin on mustavalkoista voimaa. Palaan mieluusti entiseen kotikaupunkiini ja sen joukkueen luo, josta olen saanut voimaa ja verratonta tukea kasvamiseen.  

Ilkka Halava, olet Suomen pidetyimpiä puhujia, etkä siten liiempiä myyntipuheita kaipaa. Kysytään se silti kuitenkin: miksi juuri tähän tilaisuuteen kannattaa tulla kuuntelemaan?

- Nyt eletään seuraavaa nousukautta, me emme vain tiedosta sitä. Kaikissa organisaatioissa on juuri nyt tekemisen paikka ja hihat pitää laittaa heilumaan. Nyt on se hetki, jolloin kaikki uudet ja jännittävät markkinat avautuvat. 

Nousukaudella pärjää se, joka on liikkeellä ensimmäisenä. 

 

TPS:n markkinoinnin pääarkkitehdit maanantaina 13.3. Business Gamesin lavalla

Maanantaina 13.3. ennen TPS:n runkosarjan viimeistä kotiottelua pidetään myös kauden viimeinen TPS Business Games -tapahtuma. Tilaisuudessa lavalle nousevat TPS:n tämän kauden markkinoinnista vastanneet Ari Kivi ja Jussi Marin, jotka kertovat palkituista TPS:n markkinointitempauksista sekä tulevista caseista.

TPS:n kausi on ollut tällä kaudella varsin hunajainen kentällä, mutta myös kentän ulkopuolella on päästy nauttimaan voittamisesta. Maanantaina 13.3. järjestettävässä TPS Business Gamesissa tuodaan esille TPS:n menestystä niittäneen markkinoinnin taustoja sekä valotetaan, mitä tuleman pitää. 

Ari Kivi ja Jussi Marin – mainosalan rautaiset ammattilaiset ovat olleet loihtimassa täksi kaudeksi TPS:lle kampanjoita, jotka mm. keräsivät mainetta ja kunniaa Vuoden mainos -gaalassa helmikuun alussa. TPS palkittiin Tapahtumamarkkinointi-sarjassa, jonka lisäksi se sai erityispalkinnon markkinoinnistaan.

Sekä Kivellä että Marinilla on vahva graafisen puolen tausta. Vaikka molemmat tekevät monipuolisesti kaikkea, pääpiirteittäin visuaalisesta puolesta on vastannut Kivi. Päätoimisesti Kivi työskentelee mainostoimisto Zeelandissa. Tulevasta maanantain tapahtumasta Kivi on innoissaan.

– Jos haluaa kuulla ja nähdä tämän maan parasta markkinointia tällä hetkellä, kannattaa tulla paikalle. Me esittelemme, mitä TPS on tehnyt markkinoinnin saralla tänä vuonna ja mitä tulemme tekemään ensi vuonna. Mainonnallisesti voisin väittää, että kun on maan parhaat tekijät kyseessä, sen luulisi kiinnostavan yrittäjiä. Lätkäjoukkueen markkinointi on tietysti erilaista verrattuna yrityksen markkinointiin, mutta esittelemme hyviä caseja, miten tehdään kauppaa. TPS:n kohdalla viime lauantain matsi oli hyvä esimerkki siitä, että mainonnan keinoin pystymme tekemään myyntiä, Kivi kertoo viitaten 10 709 ihmistä keränneeseen lauantain TPS:n ja Tapparan väliseen kamppailuun.

Parivaljakosta toinen, Jussi Marin, on kansainvälisestikin menestyneen Uplausen luova johtaja. Marin on ehtinyt tällä kaudella kertaalleen käydä Business Games -tapahtumassa ja näki sen positiivisessa valossa.

– Verkostoitumismahdollisuuksia, joissa yrityksillä on oikeasti mahdollisuus tavoittaa potentiaalisia yhteistyökumppaneita, on yrityksillä aika rajallisesti. Tämä on siinä mielessä täydellinen yhdistelmä. Tapahtumassa on kuitenkin aina takuuna luento, josta varmasti jokainen saa aina jotain irti. TPS on onnistunut saamaan paikalle todella kovia nimiä, joista homma ei ainakaan jää kiinni.

Tervetuloa kuuntelemaan raudanlujia markkinoinnin ammattilaisia ennen huippujännittävää TPS–Ässät-kamppailua maanantaina 13. maaliskuuta!