Seuraava kotiottelu
TPS - Jukurit TI 27.2. 18:30 OSTA LIPUT
24.1.2018

BUSINESSVIERAANA ORKLA SUOMEN JARI HYVÖNEN: MITÄ TEKEMISTÄ RISIFRUTILLA ON TPS:N KANSSA?

Kun TPS kohtaa perjantaina kotiareenalla JYPin, tapahtuu kulisseissa paljon muutakin kuin pelkkää joukkueen valmistautumista ja kovaa treenaamista. Pelaajien, valmentajien ja yleisön lisäksi myös kumppanit näyttelevät jääkiekko-ottelussa isoa roolia. 

jari-hyvonen.jpg

Perjantaina 26.1. otteluisäntänä on Felix, joka toimii Orkla Suomen brändisateenvarjon alla. 

Otteluisännyys TPS:n peleissä on Orkla Suomelle tuttua, sillä takana on parin vuosikymmenen verran historiaa jääkiekon eturintamalta. Voidaan puhua jo oikeasti pitkän linjan yhteistyöstä.

Felix on ottanut rohkeasti roolia edelläkävijänä

Orkla Suomen ketjumyyntipäällikkö Jari Hyvönen on itsekin viihtynyt aikoinaan luistimilla. Vaikka hän ei ihan ammattilaistasolle päässytkään, on rakkaus lajia kohtaan kuitenkin säilynyt. 

– Felixin mainos on ensimmäinen, joka on koskaan näkynyt suomalaisen urheiluseuran kauluksissa, Hyvönen kertoo ylpeänä. 

Kaulusmainokset kehitettiin Suomessa aikoinaan Felixiä varten, kun perinteinen kypärämainos ei toimitusjohtajalle riittänyt. Sama toimitusjohtaja istui myös TPS jääkiekon hallituksessa, eli yhteys lajiin oli selvä.

Vuosien saatossa Tepsin ja Orkla Suomen yhteistyö on muuttanut muotoaan monta kertaa, mutta yksi yhdistävä tekijä on säilynyt: kampanjoita on aina tehty omalla tavalla, eikä pelkkä tuttu ja turvallinen ole riittänyt. 

– Business Clubilla on nykyään jo paljon tuttuja, Hyvönen myös toteaa.

Ystävyyssuhteiden lisäksi on yhteistyöstä ollut paljon konkreettistakin hyötyä. 

Jäähallilta jokaisen suomalaisen jääkaappiin

Hyvä esimerkki jääkiekon ja ruokajätin yhteistyöstä on jokaiselle tutun Risifrutin lanseeraminen. Tämäkin tuote on aikoinaan ottanut ensiaskeleensa Turun mustavalkoisissa. 

– Vuonna 1996 Risifrutti lanseerattiin jääkiekon kautta, Hyvönen vahvistaa. Hittituotteen tarina on edelleen hyvin muistissa. 

– Itseasiassa jopa meidän myynnin lanseerauskokous pidettiin Tepsin hallissa. Siinä, missä nykyään on 1-klubi. Siinä se tapahtui. 

Peliympäristössä on Hyvösen mukaan helppo saada ihmiset maistamaan uusia tuotteita. Myös media on hyvin läsnä ja kiinnostunut. 

Tällä kaudella ottelutapahtumissa on nähty kaupallistettuina tuotteina myös mm. Kiss Cam, Huutomittari, Lämäritutka ja Post Game Show.

 

Teksti: Roosa Kennedy & Johanna Reponen
Kirjoittajat ovat Turun AMK:n opiskelijoita