15.2.2018

Businessvieraana Henri Jussila: Kontakteja, näkyvyyttä, tunnepuolta ja muita henkimaailman juttuja

Tepsin peleissä kolme onnekasta katsojaa kiskoo pelipaidan niskaansa toisella erätauolla ja suuntaa katseensa jäälle. Trio iskee samalla kypärän päähänsä ja lähtee maila kourassa ottamaan mittaa maalitutkasta ja kanssakilpailijoistaan. Kun mailan lavasta kimpoaa päivän tai kauden kovin lämäri, saa kisaaja korjata mukaansa mukavan kokoisen lahjakortin – ja tietysti rajattomat kehuskeluoikeudet.

pic_501283.jpg

Idea lämärikilpailuun tuli alun perin TPS:n NHL:stä inspiroituneelta urheilumarkkinoinnin asiantuntijalta. Ilman asiakkaan tukea ja tahtoa sitä ei oltaisi voitu lähteä kehittämään.

TietoAreena tarttui ensimmäisenä uuteen ja tuoreeseen ideaan. Ehkä Turun paras tietotekniikkatalo sopii hyvin yhteen Turun ehkä kovin lämäri -kilpailun kanssa.

– Tässä on hienoa se, että asiakkaiden kanssa päästään oikeasti vuorovaikuttamaan, eikä vain tehdä pelkkää mainontaa, TietoAreenan toimitusjohtaja Henri Jussila perustelee päätöstään.

Hän on käynyt itsekin seuraamassa kilpailua lähietäisyydeltä, mutta on jättänyt osallistumisen suosiolla muille.

– Kun lanseerasimme kisan, niin olin Business Clubilla itsekin vähän kertomassa konseptista. Ja nyt kun kohta selviää koko kauden voittaja, niin aion olla itsekin luovuttamassa palkintoa, Jussila jatkaa.

Jääkiekko tuntui lajina luontevalta valinnalta

TietoAreenalla on Gatorade Centerissä myös perinteiset ruutu- ja laitamainokset, mutta se ei yksinään riittänyt. Nyt haluttiin tehdä jotain vähän erilaista.

TietoAreenan alaa ovat tietokoneet, tulostimet, kassa- ja maksupäätteet, mutta oli selvää, etä ideoita lähdettäisiin pallottelemaan juuri TPS:n kanssa ja jatkettaisiin urheilusektorilla. Kun yhdistää kaksi näin erilaista alaa, on melkein helpompi lähteä täysin avoimin mielin kehittämään uutta.

–Olemme mukana jääkiekossa siksi, että se on kiinnostava laji itsekin seurata. Yhteistyön tiimoilta on tullut oikeastaan enemmän SM-Liigaakin katsottua, vaikka muuten on tullut katsottua lähinnä maajoukkueen pelit. Lätkä ja jalkapallo ovat firmassakin sellaisia, mitä porukka seuraa ja harrastaa. Lähipiirissäkin on paljon fanaatikkoja, Jussila toteaa.

Tarjolla olisi ollut paljon muitakin joukkueita, mutta TPS:n mukaan oli helppo lähteä. Ideoita voitiin alusta asti heitellä vapaasti molemmin puolin.

– Ihan vaikka tamperelaisten kiusaksi TPS on nyt se oma joukkue, Jussila naureskelee.

– Meille on myös tärkeää olla tukemassa paikallista jääkiekkoa. Tässä on mukana aina myös se tunnepuoli ja muut henkimaailman jutut.

Hyödyt eivät ole mitattavissa vain euromäärinä

Lämärikisa on saanut paljon huomioita peleissä ja muuallakin. Se on asiakkaillekin helppo keskustelunavaus.

– Usein asiakkaat – uudet ja vanhat – tulevat suoraan puhumaan lämärikisasta. Olemme olleet koko ajan aktiivisia muissakin kanavissa, mutta Tepsin kautta ollaan kuitenkin saatu paljon kontakteja ja näkyvyyttä, Jussila kertoo.

Lämärikisan yhteydessä kerätään myös osallistujien yhteystietoja. Heille ei suoraa tyrkytetä mainontaa, vaan sitä kautta saadaan ennemmin avattua keskustelua.

Uutta kaukalossa ja sen ulkopuolella

Mitä tulee yrityksen toimintaan jääkiekkokaukaloiden ulkopuolella, niin TietoAreena kehittää tällä hetkellä itsepalvelukassoihin liittyvää konseptia, joka on suunnattu erityisesti lounasravintoloille. Se on luontainen jatkumo muille kassa- ja maksupäätepalveluille, joita he ovat onnistuneesti tuoneet markkinoille.

– Se on jo ihan viittä vaille valmis myyntiin, Jussila kertoo uutuudesta.

Toiminta Turun alueella kasvaa jatkuvasti. Merkkejä hidastumisesta ei ole.

Teksti: Roosa Kennedy